ZWIEDZAMY WIELKOPOLSKĘ - projekt realizowany przez Centrum Charytatywno - Opiekuńcze Caritas współfinansowany przez Gminę Piła realizowany przy współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Pile.
Adresatem programu jest grupa 15 dzieci z terenu miasta Piły.

Program składać się będzie z dwóch bloków:

I. Ośmiu wyjazdów w różne ciekawe regiony Wielkopolski ( w tym jednego trzydniowego).

II. Spotkań w Centrum Charytatywno - Opiekuńczym Caritas, zawsze tydzień po powrocie z wycieczki. Spotkania owe mają na celu podzieleniem się wrażeniami z wycieczki, obejrzeniem zdjęć, ale także w trakcie tych spotkań odbywać się będą zajęcia terapeutyczne prowadzone w formie zabaw dla dzieci. W miarę potrzeby przewiduje się także spotkania indywidualne z psychologiem (także dla chętnych rodziców). Podczas spotkań na miejscu przewidziany jest poczęstunek dla dzieci - zupa, kanapki, owoce, napoje, słodycze.

Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu ze względu na trwanie programu w okresie nauki szkolnej - w tym raz w Centrum w postaci zajęć stacjonarnych - 6 godzin. Poza tym liczymy się z faktem, iż większość z tych dzieci korzysta już z różnych form zajęć pozalekcyjnych, jak np. świetlice, zajęcia dodatkowe itp., które trwają zazwyczaj od poniedziałku do piątku. Tak więc zaplanowaliśmy nasze zajęcia na soboty.

WYJAZD PIERWSZY - 13 LUTY - POZNAŃ

Wspólnie wyjechaliśmy do Poznania do Teatru na operę dla dzieci BRUNDIBAR. opowiada historię dzieci, które chcąc zarobić pieniądze na mleko dla ciężko chorej matki, wychodzą na ulicę i wykonują skromny repertuar artystyczny. Stanowią zagrożenie dla kataryniarza Brundibara, który postanawia zniszczyć konkurencję. Opera ma wymiar symboliczny - opowiada o zniewoleniu bardziej uniwersalnie. Dlatego Brundibar jest hipnotyzerem, hipnotyzuje tłum tak, jak Hitler, Stalin czy Mussolini. Jednocześnie zwraca uwagę na zagrożenie, jakie stanowią wszelkiego rodzaju osoby czy media, które każą sobie bezgranicznie ufać i wierzyć i do jakiego zniewolenia umysłu może to doprowadzić. Po przedstawieniu dzieci wybrały się na zwiedzanie starówki, a zakończeniem wycieczki był obiad w ciekawym lokalu Sioux, gdzie w atmosferze dzikiego zachodu dzieci zjadły pyszny posiłek

ZAJECIA W CENTRUM - 20 LUTY

Cała nasza grupa wyszła do Galerii Kasztanowej, aby w kinie Helios obejrzeć film Planeta 51. Po powrocie z kina zjedliśmy gorący rosół i wspólnie przygotowaliśmy zdrowe kanapki z ogórkiem, papryka, pomidorem, sałatą i żółtym serem. Takie kanapki nie tylko lepiej smakowały, ale były kolorowym zdrowiem na talerzu! Później nadszedł czas na przygotowanie kartek dla swojej walentynki, a także na wspólne gry i zabawy.

ZAJĘCIA W CENTRUM - 13 MARZEC

Wyjątkowo - ze względu na pogodę - przełożyliśmy nasz wyjazd do stadniny. Spotkaliśmy się w naszym Centrum na zajęciach stacjonarnych. Wszystkie dzieci udały się do Muzeum Okręgowego, gdzie oprócz wystawy stałej miały okazję podziwiać Piłę na fotografii Romana Zaranka. Następnie wszyscy wróciliśmy do Centrum, gdzie po zjedzeniu obiadu, udaliśmy się do sal na zajęcia. Wszystkie dzieci wykonywały kartki wielkanocne dla swoich najbliższych, nie zabrakło także wspólnych zabawach i konkursów - w tym na najzabawniejszy strój. Wszyscy świetnie się bawili.

WYJAZD DRUGI - 20 MARZEC - PARUSZKA

Kolejny wyjazd to długo oczekiwana przez wszystkie dzieci wycieczka do szkoły nauki jazdy konnej OXER w Paruszce. Podczas pobytu dzieci nie tylko miały okazję jeździć konno i wozem, ale także piekły kiełbaski przy ognisku, a właścicielka oprowadziła dzieci po stajniach, gdzie opowiedziała o pracy przy koniach. Wyjazd - pomimo niezbyt udanej pogody - dzieciom się bardzo spodobał.

WYJAZD TRZECI - 17 KWIECIEŃ - PUSZCZYKOWO

Dnia 17 kwietnia grupa dzieci miała okazję uczestniczyć w wyjeździe do Puszczykowa. Naszym celem było muzeum poświęcone Arkademu Fiedlerowi, podróżnikowi i pisarzowi, który w swoim 90-letnim życiu odbył 30 wypraw i podróży. Napisał 32 książki, które ukazały się w 23 językach w przeszło 10-milionowym nakładzie. Jego książki urzekają plastyką opisu, barwnie zbliżają czytelnikowi ludzi o różnych kolorach skóry, uczą szacunku dla innych kultur i obyczajów, opiewają piękno przyrody. Muzeum już od wejścia zachwyciło dzieci swoją oryginalnością. Z zaciekawieniem słuchały opowiadania wnuka pana Fiedlera o wyprawach jego dziadka i przywiezionych z licznych wypraw eksponatach. Bardzo duże zaciekawienie wzbudziły trzy ogromne piranie pływające w muzealnym akwarium. Po wysłuchaniu historii, obejrzeniu licznych pamiątek z podróży, obejrzeliśmy jeszcze dwie wystawy: "Tajemniczy świat Indian" oraz zdjęcia przedstawiające liczne podróże Arkadego Fiedlera. Jednakże największy entuzjazm wzbudziła Santa Maria - replika legendarnego żaglowca Krzysztofa Kolumba w skali 1:1. Nie można było także nie zachwycić się piramidą - kopią w skali 1:23 słynnej piramidy Cheopsa, na straży której stoi Sfinks. Zwiedzanie muzeum dostarczyło dzieciom wielu niezapomnianych wrażeń i emocji. Na zakończenie odwiedziliśmy restaurację KFC, gdzie przy wspólnie jedzonym posiłku dzieliliśmy się wrażeniami.

ZAJĘCIA W CENTRUM - 24 KWIECIEŃ

Nasze spotkanie rozpoczęliśmy od zajęć w Centrum. Dzieci rysowały swoje najciekawsze wspomnienia z podróży. Następnie, podzieleni na dwie grupy: chłopców i dziewczęta - układali historyjki do obrazków oraz rozpoznawali rasy psów. W tych mini zawodach zwyciężyły dziewczęta. Po posiłku wszyscy udaliśmy się do kina, gdzie z wielkim przejęciem i zaciekawieniem dzieci obejrzały film " Jak wytresować smoka". Ten film o przyjaźni i o zastąpieniu przemocy zrozumieniem bardzo się spodobał. Po kinie wybraliśmy się na mały spacer na pobliski plac zabaw.

WYJAZD CZWARTY - 1 MAJA - BISKUPIN I WENECJA

Dnia 1 maja wyjechaliśmy do Biskupina. Wiedzieliśmy już wcześniej, że w tym dniu odbywać się będzie festyn. Impreza ta wprowadzała publiczność w pokazy archeologii doświadczalnej w rezerwacie biskupińskim. Archeolodzy z Muzeum w Biskupinie oraz zaproszeni goście prezentowali rzemiosła i rękodzieła pradawne i średniowieczne w kilku miejscach rozległego rezerwatu. Tkactwo i farbiarstwo, warsztaty garncarskie, wykonywanie ozdób z drutu miedzianego, obróbka krzemienia i życie w obozie mezolitycznych łowców, obróbka kamienia, wybrane aspekty z życia wioski wczesnośredniowiecznej , bicie monet to tylko nieliczne z atrakcji, które czekały na nas w tym dniu. Po spacerze z tak licznymi wrażeniami udaliśmy się na posiłek w Karczmie Biskupińskiej. Z pełnymi żołądkami udaliśmy się do Wenecji, gdzie akurat odbywał się średniowieczny turniej przy ruinach zamku. Mogliśmy obserwować liczne konkursy, np. wybieranie grochu z popiołu, podziwiać średniowieczne stroje i rzemiosło.

ZAJĘCIA W CENTRUM - 8 MAJ

Po raz kolejny spotkaliśśmy się z dziećmi w Centrum. Tym razem wybraliśmy się do kina na film "Ocean Przygód 3D". Prowadzeni przez małego żółwia odbyliśmy niesamowita podróż w głębinach oceanów, napotykając liczne morskie stworzenia. Film wzbudził wiele pozytywnych emocji w dzieciach, dlatego też zaraz po powrocie każde z dzieci wykonało rysunek ze zwierzęciem, które mu najbardziej się spodobało. Po rysowaniu i zjedzeniu obiadu, dzieci powróciły do zajęć. Część z nich nadal rysowała, zwłaszcza, ze suche pastele ukazały dzieciom nowe możliwości plastyczne, część z dzieci grała w gry planszowe.
Niestety, czas na spotkanie upłynął szybko i trzeba było wracać do domów. Następny wyjazd już 12 czerwca, tym razem do Ostrowa Lednickiego i Pobiedzisk.

WYJAZD - 12 CZERWIEC

Ostrów Lednicki – wczesnośredniowieczne stanowisko archeologiczne położone na wyspie o tej samej nazwie, na Jeziorze Lednickim. Jedno z najważniejszych miejsc dla historii Polski. Za panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego Ostrów był jednym z głównych ośrodków obronnych i administracyjnych Polski. Na wyspie, w centrum plemienia Polan (tuż obok ważnego, dawnego strategiczno-handlowego traktu lądowego oraz wodnego między Poznaniem a Gnieznem), zachowały się pozostałości grodu oraz relikty najstarszego w Polsce zespołu preromańskiej architektury pałacowo-sakralnej (z basenami do chrztu) i wolno stojącego kościoła cmentarnego z grobami w nawie i aneksach. Obydwa obiekty wzniesiono w czasach panowania Mieszka I (tuż przed 966). Z wielką ciekawością wsiedliśmy na prom, który przewiózł nas na wyspę. Mieliśmy tam okazję przenieść się w średniowieczny świat państwa polskiego. Dziś niestety tylko ruiny, ale rekonstrukcje obiektów na tablicach umieszczonych obok ruin pozwalały docenić zmysł architektoniczny i umiejętności naszych przodków. Następnie udaliśmy się do Dziekanowic, gdzie mieści się Wielkopolski Park Etnograficzny. Ze względu na wielkość i obszar badawczy jest ono uznawane za główne muzeum skansenowskie dla Wielkopolski i jedno z naj¬ważniejszych muzeów tego typu w Polsce. Położone w przepięknym plenerze nad jeziorem Lednica prezentuje 53 obiekty tradycyjnego budownictwa chłopskiego, dworskiego, sakralnego i folwarcznego, przeniesione z różnych stron Wielkopolski. W większości tych obiektów eksponowane są wystroje dawnych wnętrz i obejść. Przybywszy tu i spacerując wśród pól i między opłotkami muzealnych zagród mogliśmy zobaczyć wyposażenie starej kuźni, zajść do chałupy chłopskiej, wyciszyć się w wiejskim kościele, wspiąć się na wzgórze, na którym stoją różne typy wiatraków i skąd widać wspaniałą panoramę jeziora Lednica, a dalej zatrzymać się na wiejskim cmentarzu, zajrzeć do wnętrza osiemnastowiecznej kaplicy, by w końcu, zaczerpnąwszy nieco atmosfery dworu, odpocząć w otaczającym go parku. Na zakończenie zostawiliśmy sobie nie lada gratkę – Muzeum Miniatur Wielkopolski w Pobiedziskach. Mieliśmy okazję zobaczyć wszystkie niezwykłe miejsca Wielkopolski skupione w jednym miejscu. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze w Poznaniu, by po tak wypełnionym wrażeniami dniu uzupełnić zapasy energii w McDonaldzie.

ZAJĘCIA W CENTRUM – 19 CZERWIEC

W sobotni ranek cała nasza grupa udała się na pilską Wyspę, gdzie przeprowadziliśmy gry i zabawy sportowe. Były także i konkursy, m.in. rzut lotkami do tarczy, bieg z przeszkodami, przeciąganie liny, rzut woreczkiem do celu itp. Zawody sportowe wzbudziły wiele emocji wśród uczestników. Zmęczeni zawodami udaliśmy się na deptak, gdzie pod parasolami raczyliśmy się pyszną pizzą z baru Nico. Po tak licznych wrażeniach powróciliśmy do Centrum, gdzie nastąpiło wręczenie dyplomów i nagród za udział w konkurencjach sportowych. To ostatnie nasze spotkanie przed wakacjami. W lipcu czeka nas trzydniowy pobyt w stolicy Wielkopolski – Poznaniu. A kolejne spotkanie w Centrum we wrześniu.
WYJAZD DO POZNANIA – 16-18 LIPIEC

W dniach 16-18 lipca cała nasza grupa udała się na weekendowy wyjazd do Poznania. Czekało tam na nas mnóstwo atrakcji. Już pierwszego dnia zwiedzaliśmy Nowe Zoo. To zlokalizowany we wschodnim klinie zieleni Poznania ogród zoologiczny zajmujący 117 ha (co czyni go drugą pod względem powierzchni placówką tego typu w Polsce). Dzieciom bardzo spodobało się w tym pełnym zieleni ogrodzie, gdzie zwierzętom stworzono warunki życia zbliżone do naturalnych. Niebywałą atrakcję stanowiła kolejka, w której można było zwiedzać zoo. Na zakończenie naszej wizyty odwiedziliśmy jeszcze dziecięce zoo, gdzie dzieci mogły pogłaskać świnki, kozy kucyki, króliczki i inne maluchy. Następny dzień poświęciliśmy naszemu rodakowi jeżdżącemu w Formule 1 – Robertowi Kubicy. Na poznańskim Torze na widzów czekały m.in. symulatory F1, pit stop, czyli zmiana kół na czas, show-car, czyli replika 1:1 bolidu F1, monidła, czyli specjalne ekspozycje fotografii Renault F1 Team, dzięki którym każdy mógł mieć zdjęcie z Robertem Kubicą, butik z oryginalnymi gadżetami zespołu Renault F1 Team oraz niezwykłe zabawy F1 dla dzieci. Fani motoryzacji mogli zobaczyć na miejscu najnowszą gamę modeli sportowych Renault, w tym m.in: Lagunę Monaco GP, Megane Coupe-Cabriolet, Clio Gordini, Clio RS, Twingo RS. Impreza bardzo się dzieciom spodobała, jednakże ze względu na panujący upał postanowiliśmy szukać ochłody w poznańskim ogrodzie botanicznym. Wieczór spędziliśmy na wspólnych grach i zabawach sportowych. Miłym zakończeniem dnia po panującym upale była wieczorna burza, dzięki której niedzielne zwiedzanie Starego Miasta było przyjemnością. Dużo emocji wzbudziły ratuszowe koziołki, które codziennie o godzinie 12:00 wychodzą ze środkowej wieżyczki i trykają się rogami. Po trzech dniach wypełnionych wrażeniami wróciliśmy do domów.

ROGALIN

W dniu 4 września nasza grupa wyjechała do Rogalina. Po zjedzeniu pysznego obiadu w restauracji Pod Dębami udaliśmy się do pałacu. Przewodnik oprowadzał nas po pałacowych korytarzach opowiadając historie rodu Raczyńskich, zdradzając tajemnice kolejnych mieszkańców tego pięknego miejsca. Sam pałac to dopiero jedna czwarta czekających na nas atrakcji. Kolejnym etapem naszego zwiedzania była Powozownia, w której podziwiać mogliśmy powozy i karety sprzed kilkuset lat, zachwycając się jednocześnie precyzją z jaką zostały wykonane. Z powozowni udaliśmy się do Galerii. Tam czekała na nas kolejna niespodzianka. Zabytkowy budynek w środku był nowoczesną galerią sztuki, gdzie w kilku salach zebrane były dzieła takich wielkich malarzy jak Matejko czy Malczewski. Sama historia powstania galerii jest dowodem na to, że w narodzie polskim istnieją jednostki, które pragną zachować pamięć o świetności Rzeczypospolitej, robiąc jednocześnie bezinteresownie wszystko, aby tak wspaniałe dzieła wielkich malarzy trafiły do polskich muzeów. Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu do dziś skutecznie działa, czuwając nad tym, aby dzieła przekazane przez Fundatorów dostępne były dla zwiedzających na ekspozycjach w Rogalinie, Poznaniu, a także na wystawach czasowych w kraju i za granicą. Na zakończenie naszego zwiedzania pozostawiliśmy sobie perełkę – słynne ogrody ( barokowy francuski i angielski) ze słynnymi rogalińskimi dębami: Lechem, Czechem i Rusem, liczącymi sobie ponad 700 lat.

Zajęcia 11.09.2010 r.

W sobotę czekało na nas mnóstwo atrakcji. Całą naszą grupą pojechaliśmy nad Zalew Koszycki, gdzie na zaproszenie UKŻ Wodniak mieliśmy okazję oglądać regaty w klasie Optymist i Kadett. Ale to nie była jedyna atrakcja tego dnia. Wszystkie dzieci z niecierpliwością oczekiwały przejażdżki żaglówkami typu Omega. Po krótkim spacerze po okolicznych, bardzo malowniczo położonych terenach, mieliśmy okazję obejrzeć symulowaną akcję ratunkową przeprowadzoną przez pilskich strażaków, którzy wyciągali „topielca” z wody. Dużym powodzeniem cieszyły się samochody strażackie, które nasze dzieci na sporą chwile opanowały, wypytując przy okazji strażaków o tajniki ich pracy. Na zakończenie naszej wizyty nad Zalewem poczęstowani zostaliśmy grochówką z wojskowego kotła. Po tylu wrażeniach udaliśmy się do KFC, aby zjeść „małe co nieco”. Jakież było nasze zdziwienie, gdy okazało się, iż w Galerii Kasztanowej odbywa się właśnie „Aktywny Weekend”, dzięki czemu mogliśmy obejrzeć sportowe motocykle, a także pokazy judo i capoeiry. Nasze spotkanie nieco się wydłużyło, na szczęście rodzice wykazali zrozumienie, widząc, że ich pociechy wracają ze spotkania uśmiechnięte i pełne niezapomnianych wrażeń.

WYJAZD DO TORUNIA

W dniu 2 października odwiedziliśmy miasto naszego wielkiego astronoma - Toruń .Po przybyciu do Torunia na parkingu czekała już pani przewodnik, z którą mieliśmy okazję podziwiać piękne miejsca w Toruniu i poznać jego ciekawą historię ( dowiedzieliśmy się nawet, skąd wzięła się nazwa miasta: „to ruń!). Następnie udaliśmy się do Planetarium, gdzie obejrzeliśmy film „Wehikuł czasu”, a po seansie mogliśmy poznać zasady działania praw fizyki w Orbitarium. Oczywiście nie zabrakło też obiadu – tym razem w Mac Donaldzie umiejscowionym tuż obok toruńskiej starówki. Dzięki wyjazdowi mieliśmy okazję poznać miasto zupełnie inne niż nasze wielkopolskie. W wielu miejscach widać jeszcze pozostałości krzyżackich murów, a ślad, jaki pozostawili po sobie rycerze zakonni na stałe wpisał się w historię tego niezwykłego miasta.

9 PAŹDZIERNIKA – CENTRUM

Tym razem na naszych zajęciach oficjalnie powitaliśmy jesień. Wszystkie dzieci malowały barwy jesieni do muzyki A.Vivaldiego. Następnie część zajęć poprowadziła pani psycholog, prowadząc ćwiczenia poprawiające koncentrację i wyobraźnię. Następnie wszystkie dzieci wspólnie stworzyły pracę pt. „Jesień” Po zjedzeniu obiadu czekała na nas najmilsza część zajęć – wyjście na basen. Zabawa była przednia!

23 PAŹDZIERNIK – MALBORK

W dniu 23 października odwiedziliśmy zamek Wielkiego Mistrza - Malbork. W drodze do Malborka była okazja do krótkiego postoju w Człuchowie na stacji BP, gdzie w Minii Zoo podziwiać można było różne gatunki zwierząt – od papug i łabędzi, poprzez lamy i wielbłądy, do niedźwiedzia i żubrów. W Malborku czekał już przewodnik, który przez trzy godziny oprowadzał grupę po zamku, opowiadając tajniki historii tego miejsca i jego mieszkańców. Można było poznać sekrety zamkowego ogrzewania i ogromnej zamkowej kuchni. Oglądano wystawy czasowe, w tym przepiękne wyroby z bursztynu, jak i dawne sposoby wyrobu monet. Można było nawet zakupić pamiątkowy woreczek z monetami. Opowieściom przewodnika nie było końca, a i tak nie opowiedział wszystkich historii zamku… Oczywiście po zwiedzaniu przewidziany był czas wolny przeznaczony na zakup pamiątek, co dzieci wykorzystały na zakup różnorakiej broni – największym powodzeniem cieszyły się oczywiście drewniane miecze. Aby nie wracać z pustymi żołądkami odwiedziliśmy jeszcze pobliską „karczmę” – Mc Donalda.

30 LISTOPAD – ZAJĘCIA W CENTRUM

Zajęcia rozpoczęliśmy od wspólnego spaceru nad pobliskie stawy, poszukując zmian, jakie nastały w przyrodzie wraz z nastaniem jesieni. Po powrocie do Centrum czekała już na nas pani psycholog, która tym razem przygotowała dla dzieci Zajęcia kształtujące asertywność i kreatywność. Po zakończonych zajęciach i zjedzeniu obiadu wszyscy wspólnie udaliśmy się do Aqaparku, by oddać się przyjemności pływania w ciepłej wodzie, kiedy za oknem jesień i padający deszcz.

6 LISTOPAD – ZAJĘCIA W CENTRUM

Spotkanie rozpoczęliśmy od zajęć integracyjnych, które wzbudziły wiele radości i uśmiechu,. Okazało się, że podczas tych kilku miesięcy zdążyliśmy się w miarę dobrze poznać. Następnie wszyscy wspólne układaliśmy krzyżówkę z hasłem „NIEPODLEGŁOŚĆ”. Pani psycholog z chętnymi przeprowadziła zajęcia relaksacyjne, pozostała cześć grupy skupiła się na grach stolikowych i na konkursie układania puzzli. Uwieńczeniem zajęć było wyjście z dziećmi do Aqaparku.

27 LISTOPAD – ZAKOŃCZENIE SPOTKAŃ

To było nasze ostatnie spotkanie. Postaraliśmy się, aby było pełne wrażeń. Pierwszym naszym celem było Muzeum Okręgowe, gdzie mogliśmy oglądać wystawy i podziwiać przepiękne figurki. Cześć męską najbardziej zainteresowały mundury i broń, dziewczynki wolały raczej ozdoby, suknie i dekoracje z dawnych czasów. Po wrażeniach duchowych nadszedł czas na wrażenia cielesne. Wybraliśmy się do Mc Donalda, aby przekąsić „małe co nieco” i wzmocnić swoje siły przed spacerem do Aqaparku. Po tak licznych wrażeniach odprowadziliśmy dzieci do ich rodziców.