Regulamin Organizacyjny
Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile
Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej
Rozdział 1
Podstawy prawne
§ 1
Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej zwany dalej Środowiskowym Domem Samopomocy Caritas w Pile, bądź ,,Domem” lub SDS” działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 685 ze zm.),
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 2268 ze zm.), 3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 528), 4) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2020 r., poz. 249),
5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.),
6) statutu Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile.
Rozdział 2
Postanowienia ogólne
§2
Cele i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile określa Statut.
§3
Dom jest ośrodkiem wsparcia pobytu dziennego, służącym utrzymaniu osób w ich naturalnym środowisku oraz przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. ŚDS ma zasięg ponadgminny i obejmuje teren Powiatu Pilskiego.
§4
Siedziba Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile
znajduje się na
ul. Kossaka 16 w Pile. Dom prowadzi również działalność w formie fili przy ul. Orlej 29 w Pile.
§5
Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile prowadzi działalność:
1) dla 35 osób przewlekle psychicznie chorych przy ul. Kossaka 16 (Dom typu A), 2) dla 15 osób ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi przy ul. Orlej 29 (Dom typu D).
§6
1. Funkcjonowanie Domu określają:
1) statut Domu,
2) niniejszy regulamin organizacyjny,
3) programy działalności Domu (dla typu A i typu D),
4) plany pracy Domu opracowane na każdy rok.
2. Realizacja zadań następuje w oparciu o przepisy obowiązującego prawa.
§7
1. Dom prowadzi działalność od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30.
2. Zajęcia z uczestnikami prowadzone są co najmniej przez 6 godzin dziennie, pozostały czas przeznaczony jest na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji oraz zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach, gdy zachodzi taka potrzeba.
§8
Dom może zapewnić usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia z miejsca zamieszkania uczestników spoza miasta Piły.
§9
Dom zapewnia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku w formie obiadu.
§ 10
Dopuszcza się możliwość zamknięcia Domu na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym, po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów.
Rozdział 3
Usługi świadczone w Domu
§ 11
1. Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas świadczy usługi w formie zajęć zespołowych lub indywidualnych.
2. Usługi w Domu obejmują w szczególności:
1) trening funkcjonowania w codziennym życiu,
2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,
3)trening umiejętności komunikacyjnych w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej,
4) trening umiejętności społecznych,
5) trening umiejętności spędzania czasu wolnego,
6) poradnictwo psychologiczne,
7) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
8) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
9) niezbędną opiekę,
10) terapię ruchową,
11) terapię poprzez teatr,
12) terapię behawioralną,
13) terapię integracji sensorycznej,
14) terapię zajęciową,
15) pracę socjalną,
16) zajęcia rewalidacyjne,
17) pracę pedagogiczną,
18) pracę neurologopedyczną,
19) opiekę i nadzór higieniczno-zdrowotny,
20) spotkania integracyjne, okolicznościowe.
5. W celu dokumentowania świadczonych usług w Domu jest prowadzona dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
Rozdział 4
Kierowanie do Domu
§ 12
1. Wniosek o skierowanie do Domu składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
2. Wniosek może złożyć sam zainteresowany bądź jego opiekun prawny.
§ 13
Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej z upoważnienia Starosty Pilskiego przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pile.
§14
Termin przyjęcia do Domu ustala kierownik Domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem prawnym.
Rozdział 5
Struktura organizacyjna
§ 15
1. Strukturę organizacyjną Domu tworzą następujące komórki organizacyjne:
1) Dział ekonomiczno-administracyjny – funkcjonujący przy ul. Kossaka 16,
2) Dział gospodarczy – funkcjonujący przy ul. Kossaka 16, jak również przy ul. Orlej 29,
3) Zespół wspierająco-aktywizujący- funkcjonujący przy ul. Kossaka 16,
4) Zespół wspierająco-aktywizujący- funkcjonujący przy ul. Orlej 29.
2. Strukturę organizacyjną Domu w opracowaniu graficznym obrazuje załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 16
1.W Domu zatrudnia się, odpowiednio do potrzeb, osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
1) kierownika,
2) księgową,
3) pracownika administracyjno-biurowego,
4) pracownika socjalnego,
5) psychologa,
6) instruktora terapii zajęciowej,
7) starszy instruktor terapii,
8) terapeutę,
9) terapeutę integracji sensorycznej,
10) konserwatora,
11) kucharkę,
12) kierowcę.
2. W Środowiskowym Domu Samopomocy Caritas są zatrudniani inni pracownicy
(w ramach umowy zlecenia), niezbędni do prawidłowego funkcjonowania Domu:
1) neurologopeda,
2) dogoterapeuta,
3) psychiatra,
4) fizjoterapeuta.
§ 17
1. Pracownik Domu, przy wykonywaniu zadań w szczególności:
1) dba o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
2) kieruje się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania godności i prawa do samostanowienia,
3) zachowuje w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych,
4) na bieżąco i rzetelnie dokumentuje pracę.
2. Szczegółowe obowiązki pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy określają zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności ustalone przez kierownika Domu.
§ 18
1. Domem kieruje kierownik a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
2. Kierownik organizuje i odpowiada za całokształt funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas, w szczególności:
1) czuwa nad planowym i terminowym wykonywaniem zadań Domu zgodnie z zasadami oszczędnej, celowej i planowej gospodarki,
2) prowadzi politykę kadrową, współprowadzi sprawy kadrowe Domu,
3) ustala wzajemne podległości i zakresy czynności pracowników, 4) prowadzi prawidłową gospodarkę powierzonym mieniem,
5) opracowuje i realizuje budżet, opracowuje plany finansowe,
6) reprezentuje Dom na zewnątrz wobec władz, instytucji i organizacji oraz składa w jego imieniu oświadczenia z zachowaniem obowiązujących przepisów,
7) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp, sanitarnych i p. poż. przez podległych pracowników i osoby korzystające z usług Domu,
8) wydaje zarządzenia w sprawach związanych z wykonywaniem funkcji kierownika,
9) czuwa nad zapewnieniem właściwego poziomu świadczonych usług,
10) czuwa nad zapewnieniem pełnej opieki osobom korzystającym z usług Domu tj. bezpiecznych, uregulowanych warunków pobytu i opieki,
11) analizuje i zatwierdza plany pracy, tematykę, formy i metody działań wspierająco – aktywizujących, prowadzonych przez pracowników Domu,
12) tworzy warunki do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników Domu,
13) utrzymuje kontakt z rodzinami osób uczestniczących w zajęciach Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile.
§ 19
1. Za prowadzenie spraw finansowo – księgowych Domu odpowiada księgowa,
w szczególności:
1) prowadzi rachunkowość Domu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2) opracowuje plany finansowe,
3) nadzoruje prawidłowe wykonanie budżetu Domu i przestrzeganie dyscypliny finansowej,
4) prowadzi sprawozdawczość finansową,
5) współprowadzi sprawy kadrowe Domu.
2. Szczegółowe uprawnienia i obowiązki księgowego określają odrębne przepisy.
Rozdział 6
Zespół Wspierająco – Aktywizujący
§ 20
Działalność Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile planowana jest w oparciu o pracę Zespołu Wspierająco-Aktywizującego zwanego dalej „Zespołem”.
§ 21
1. Zespół Wspierająco – Aktywizujący tworzy kierownik Domu.
2. W skład Zespołu wchodzą pracownicy merytoryczni Domu:
1) kierownik,
2) pracownik socjalny,
3) psycholog,
4) instruktor terapii zajęciowej,
5) terapeuta,
6) starszy instruktor terapii,
7) neurologopeda,
8) fizjoterapeuta,
9) terapeuta integracji sensorycznej.
§ 22
1. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) opracowywanie i realizacja planów pracy,
2) opracowywanie indywidualnych planów postępowania wspierająco- aktywizującego,
3) realizacja indywidualnych planów postępowania wspierająco- aktywizującego,
4) prowadzenie dokumentacji z przebiegu postępowania (notatki, opinie, dzienniki zajęć, dokumentacja indywidualna uczestników oraz inne dokumenty mające zastosowanie),
5) okresowa ocena realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco aktywizującego i osiągniętych rezultatów,
6) ustalanie metod i form postępowania terapeutycznego,
7) koordynowanie działań terapeutycznych i wspierająco- aktywizujących,
8) wymiana doświadczeń w zakresie treści i metod pracy,
9) podejmowanie inicjatyw dotyczących pracy Domu.
2. Zespół Wspierająco-Aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego i osiągniętych rezultatów a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji.
Rozdział 7
Współpraca
§ 23
Dom, w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników, współpracuje z:
1) rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi,
2) ośrodkami pomocy społecznej oraz powiatowym centrum pomocy rodzinie,
3) poradniami zdrowia psychicznego, szpitalami psychiatrycznymi i innymi zakładami opieki zdrowotnej,
4) Powiatowym Urzędem Pracy,
5) organizacjami pozarządowymi,
6) kościołami i związkami wyznaniowymi,
7) ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno- rozrywkowymi,
8) placówkami oświatowymi,
9) jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywności zawodowej, spółdzielniami socjalnymi,
10) domami pomocy społecznej,
11) innymi osobami i podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki uczestników
§ 24
W Środowiskowym Domu Samopomocy Caritas w Pile powoływana jest Rada Domu działająca jako rzecznik interesów uczestników.
§25
Uczestnicy mają prawo do:
1) godnego podmiotowego traktowania,
2) zachowania tajemnicy spraw ich dotyczących,
3) korzystania ze wszystkich usług świadczonych przez Dom,
4) uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
5) współdecydowania na miarę możliwości w sprawach jego osoby,
6) rzetelnego rozpatrywania i wyjaśniania przez kierownika Domu wnoszonych przez uczestników lub opiekunów skarg,
7) zapoznawania i wyjaśniania zasad o wzajemnych relacjach uczestników między sobą oraz pracownikami Domu,
8) jak najpełniejszej realizacji własnych potrzeb, oczekiwań i zainteresowań,
9) uczestniczenia w sprawach Rady Domu.
§ 26
Uczestnicy mają obowiązek:
1) przestrzegania zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
a) okazywania szacunku kolegom, terapeutom i innym pracownikom Domu,
b) przeciwstawiania się objawom brutalności i wulgarności,
c) szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
2) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
3) troszczenia się o mienie Domu i jego estetyczny wygląd,
4) starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie Domu.
§27
Wobec uczestnika, który w sposób rażący i powtarzający się narusza ustalony w Środowiskowym Domu Samopomocy Caritas w Pile porządek i dyscyplinę, zespół wspierająco – aktywizujący wnioskuje do organu kierującego o uchylenie decyzji kierującej.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 28
1. Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile używa pieczęci zawierającej jego nazwę, adres, numer telefonu i NIP.
2. Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile dla celów korespondencji używa skrótu ..ŚDS”.
§ 29
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez jednostkę zlecającą.