STATUT
SRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
CARITAS W PILE
ROZDZIAŁ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
$ 1
1. Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile Caritas Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej jest dziennym ośrodkiem wsparcia dla osób z chorobami i zaburzeniami psychicznymi w systemie jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, prowadzony przez kościelną osobę prawną – Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej.
2. Organ prowadzącym Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile, jest Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, zaś Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile jest jej jednostką wewnętrzną osadzoną w strukturze organizacyjnej, nie mającą osobowości prawnej.
3. Jednostką zlecającą prowadzenie zadania publicznego z ramienia samorządu terytorialnego jest Powiat Pilski.
$2
1. Siedziba ŚDS mieści się w Pile, przy ul. Kossaka 16.
2. Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile typ A- dla osób przewlekle psychicznie chorych znajduje się w Pile, przy ul. Kossaka 16.
3. Filia Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile typ D – dla osób z ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi znajduje się w Pile, przy ul. Orlej 29 (os. Motylewo).
§3
Z
Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile Caritas Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej działa na podstawie:
a) Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 późn. zm.).
b) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 685).
c) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 249).
d) Uchwały nr 4/2001 Zarządu Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej z dnia 31 października 2001 r. o powołaniu Środowiskowego Domu Samopomocy Caritas w Pile, e) Statutu Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej,
$4
1. Dom prowadzony jest w celu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego (Ustawa z dnia 19 sierpnia
T
www
1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego) oraz ustawie o pomocy społecznej (Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej)
2. Dom jest ośrodkiem wsparcia dziennego, przeznaczonym dla 35 osób przewlekle chorych psychicznie (typ A) oraz 15 osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi (typ D) w myśl Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocу.
§ 5
Środowiskowy Dom Samopomocy używa prostokątnej pieczęci o treści:
Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej 64-920 Piła, ul. Kossaka 16
tel. 883 844 990
Regon 040109697, NIP 6690506452
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA
§ 6
1. Celem działania Domu jest:
integracja społeczna osób z chorobami i zaburzeniami psychicznymi, jak również z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
uzyskanie przez podopiecznych maksymalnej samodzielności w jak największym obszarze życia,
rehabilitacja społeczna i zawodowa,
udzielanie doraźnej pomocy osobom z chorobami i zaburzeniami psychicznymi, osobom ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
zapobieganie nawrotom społecznej dekompensacji,
świadczenie usług socjalnych i opiekuńczych,
dążenie do integracji ze środowiskiem lokalnym, z którego wywodzą się uczestnicy.
2. Dom realizuje swoje cele i zadania, między innymi, poprzez:
trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,
trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach i instytucjach kultury,
trening umiejętności społecznych
trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych,
poradnictwo psychologiczne, integrację sensoryczną, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia, niezbędną opiekę, terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,
inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
1. Zadaniem Domu jest:
§7
zapewnienie dziennego pobytu dla 35 osób z chorobami psychicznymi oraz 15 osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, nie wymagających leczenia szpitalnego ze szczególnym dołożeniem starań w kierunku przygotowania ich do samodzielnego życia oraz funkcjonowania w środowisku, stwarzanie warunków do nabycia umiejętności wykonywania podstawowych czynności życia codziennego, doskonalenia już nabytych oraz realizacja zadań życiowych, zapewnienie jednego nieodpłatnego ciepłego posiłku dziennie,
prowadzenie terapii zajęciowej i ruchowej oraz rehabilitacji psychospołecznej, umożliwienie rozwoju zainteresowań uczestników oraz ich rozwoju kulturalnego, współpraca z organizacjami realizującymi program ochrony zdrowia psychicznego, zmierzającymi do rozwoju odpowiedzialności indywidualnej i odpowiedzialności rodziny za zdrowie jednostki i społeczności,
rozszerzenie form pomocy środowiskowej o poradnictwo specjalistyczne i pracę socjalną.
2. Przy realizacji zadań Dom współpracuje z:
Wydziałem Polityki Społecznej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pile,
Ośrodkami Pomocy Społecznej,
rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi uczestników,
placówkami służby zdrowia,
organizacjami pozarządowymi,
ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi,
placówkami oświatowymi,
innymi instytucjami świadczącymi usługi dla osób z niepełnosprawnościami, w tym warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywności zawodowej, spółdzielniami socjalnymi, centrami integracji społecznej, klubami integracji społecznej,
innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
§9
Funkcjonowanie Domu opiera się, między innymi, na następujących zasadach:
uczestnictwa podopiecznych we wszelkich zajęciach organizowanych w ramach Domu, zorganizowania czasu pobytu osób z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, oczekiwań i zainteresowań,
pogłębiania integracji z najbliższym otoczeniem i rozwijania kontaktów ze środowiskiem, realizowania celów działalności Domu poprzez rehabilitację środowiskową, społeczną i zawodową,
współpracy z rodzinami i opiekunami osób korzystających z działalności Domu.
ROZDZIAŁ 3
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
§11
1. Pracą Domu kieruje Kierownik, powoływany i odwoływany przez Dyrektora Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej.
2. Kierownik ŚDS jest osobą upoważnioną do jednoosobowego reprezentowania Domu na zewnątrz.
3. Szczegółowe zasady funkcjonowania ŚDS określa Regulamin Organizacyjny.
ROZDZIAŁ 4 RACHUNKOWOŚĆ
§ 12
1. Dom jest jednostką prowadzącą samodzielną (wyodrębnioną) rachunkowość. 2. Rok obrachunkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
1
2
ROZDZIAŁ 5 ZGODY I OŚWIADCZENIA
§ 13
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawach swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), w związku z realizacją zadań podmiotu, jak również w calach księgowych i analitycznych, przyjmując do wiadomości, że:
1 administratorem tak zebranych danych osobowych jest Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, ul. ks. Bpa Czesława Domina 8, 75-061 Koszalin,
2 z Inspektorem Ochrony Danych pełniącym obowiązki u Administratora można skontaktować się za pośrednictwem poczty elektronicznej, adres e-mail: inspektor@koszalin.opoka.org.pl,
3 udostępnione dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu realizacji zadań, jak również w calach księgowych i analitycznych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. bic RODO,
4niniejsza zgoda wyrażona jest na czas niezbędny dla realizacji zadań oraz obowiązku archiwizacji, 5 podanie danych jest dobrowolne i może zostać w dowolnym momencie wycofane, należy jednak rozumieć, że odmowa ich podania uniemożliwia realizację zadań, a późniejsze wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych do czasu wycofania zgody,
6 prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz żądania usunięcia tych danych ze zbioru zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7zainteresowanemu przysługuje także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
Ochrona danych osobowych przekazanych Usługodawcy, jako administratorowi tych danych, podczas realizacji przedmiotu zadań, odbywać się będzie przy zastosowaniu środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ich ochronę odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, w szczególności zabezpieczenie tych danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018, poz. 922) oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Ochrona danych osobowych w ramach wykonywania przedmiotu statutu, odbywać się będzie zgodnie z zasadami wskazanymi w cyt. w zdaniu uprzednim ustawie, rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych oraz Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – RODO). Realizacja ochrony danych osobowych odbywać się będzie w oparciu o obowiązującą u Usługodawcy Politykę bezpieczeństwa informacji oraz Politykę Bezpieczeństwa Systemów Informatycznych.
ROZDZIAŁ 5
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§14
1. Dokonana aktualizacja niniejszego statutu wchodzi w życie z dniem nadania tj. zgodnie z uchwałą nr 2/2021 Zarządu Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej z dnia 30 czerwca 2021 r., z mocą obowiązującą od dnia 1 września 2021 r.
2. Środowiskowy Dom Samopomocy Caritas w Pile Caritas Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej zobowiązuje się zapewnić dostępność zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
3. SDS spełnia warunku określone ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 ze zm.), przewidziane dla placówek świadczących przedmiotowe usługi.
4. Kierownik ŚDS ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień niniejszego statutu. 5. Zmiany niniejszego Statutu wprow ie w sposób właściwy dla jego uchwalenia.